Trottoirbanden
Extra brede banden, de projectbanden, zijn op meerdere manieren toepasbaar. Deze betonband kan als trottoirband gebruikt worden maar ook als traptrede, plantenbak, zitmogelijkheid, opheffen van hoogteverschillen en niet parkeren zone. Deze veel voorkomende band heeft verschillende hulpstukken zoals bocht, hoek en eindbanden.
Een trottoirband, stootband of boordsteen is een element dat de afscheiding verzorgt tussen een rijbaan en het meestal hoger gelegen trottoir, ook wel stoeprand genoemd. De band maakt onderdeel uit van een wegconstructie en voorkomt dat water en vuil van de weg in de bermen, tuinen, of huizen terechtkomt. De stoeprand voorkomt tevens dat motorvoertuigen op de stoep rijden.
De banden zijn gemaakt van beton, zijn duurzaam en komen in diverse modellen op de markt. Ze zijn er in bochtvorm en verloopstukken. Door op de koppen een hol, respectievelijk een dol aan te brengen grijpen ze in elkaar en verschuiven ze niet van elkaar. Er worden banden met verschillende maten, bochten en verloopstukken gemaakt.
Deze kantopsluiting van beton is het meest toegepaste product om uw gelegde bestrating op zijn plaats te houden. Door het naast uw bestrating te plaatsen vangt u de druk op die ontstaat door betreding. Hierdoor zakken zijkanten niet uit en spoelt de bestrating niet weg. Trottoirbanden hebben 1 schuine zijde, waardoor er met deze banden op een nette manier een klein hoogteverschil gerealiseerd kan worden zoals bij bijvoorbeeld de overgang van een openbare weg naar een trottoir.
Verschillende toepassingen van trottoirbanden
De trottoirband zorgt er ook voor dat afval vanaf de weg niet in de berm of in de tuinen van nabij gelegen huizen terechtkomt. En hij wordt gebruikt om bestrating op zijn plaats te houden, door de trottoirband aan de rand van de bestrating te leggen. De bestrating kan niet wegzakken doordat de band alle druk opvangt. Bij regen voorkomt de trottoirband dat de bestrating wegspoelt. Ook dient de trottoirband vaak als stootband in een parkeergarage, zodat de automobilist weet dat hij niet verder door kan rijden.
Trottoirbanden aanleggen
Het ziet er soms zo eenvoudig uit, maar het aanleggen van een voetpad is vaak nog een hele klus. De ondergrond moet vlak zijn en ook dient er rekening met de afwatering te worden gehouden. Om de tegels niet te laten verschuiven wordt er vrijwel altijd gebruik gemaakt van trottoirbanden. Deze banden houden de tegels bij elkaar en zorgen tevens voor een afscheiding van voetpad en weg. Het voetpad ligt vaak net iets hoger dan de weg. Dit geeft een veiliger gevoel voor de voetganger en voor de automobilist is de weg makkelijker te onderscheiden van de stoep.
Stootbanden, trottoirbanden en parkeerbanden waar de automobilisten snel moeten kunnen inzien tot hoever ze kunnen gaan. Een betonnen barricade is dan een uitkomst. In parkeergarages worden ze vaak gebruikt om de parkeervakken in te delen. Stootbanden zijn sierlijke en functionele objecten om het té ver doorrijden in een parkeervak te voorkomen. Omdat ze zo duurzaam zijn kunnen ze tegen een ‘stootje’ en door hun geringe hoogten beschadigen ze de voertuigen niet.
Trottoirs werden al in de negentiende eeuw aangelegd in de meeste steden, behalve in Amsterdam. Amsterdam bleef een stad zonder een verhoogd voetgangersgebied en verschilt hierin duidelijk van alle andere Europese steden.
Trottoirbanden in verschillende varianten
Trottoirbanden zijn er niet in veel verschillende soorten te verkrijgen. Vaak lijken ze allemaal op elkaar, maar als je goed rondkijkt dan zie je toch wel verschillen tussen straten of steden. In het straatbeeld wordt altijd gebruik gemaakt van betonnen opsluitbanden. Dit is de goedkoopste manier en tevens de makkelijkste. Er zijn banden waarbij je kan zien hoever ze de grond in moeten. Met een speciale rand is goed te zien tot waar de band kan uitsteken. Dit maakt het plaatsen van een trottoirband stukken eenvoudiger. De enige verschillen van banden zijn vooral de hoogte en breedte. Aangezien de banden vaak grijs zijn wijken ze hier niet veel vanaf. De ene band is wellicht iets grijzer dan de andere. Ook de afronding kan soms wat verschillen. De meeste trottoirbanden zijn scherp afgerond, maar bij parkeerplekken of in het centrum van de stad zie je soms dat de banden wat stomper zijn. Zo voorkom je schade aan autobanden.
Trottoirbanden in verschillende modellen
Trottoirbanden zijn in verschillende modellen en maten te koop, voornamelijk in de kleur grijs. Je hebt bochtvormen en verloopstukken die in elkaar grijpen waardoor ze niet kunnen verschuiven. U bepaalt welke band geschikt voor u is, afhankelijk van de functie die de trottoirband gaat krijgen. De stootbanden ogen zowel sierlijk als functioneel, wat heel prettig is op een privéterrein van woningen of bedrijfspanden. In het straatbeeld worden betonnen opsluitbanden het meest gebruikt. Deze zijn het goedkoopst en ook het eenvoudigst in gebruik.
Duurzame trottoirbanden
Doordat de trottoirbanden van beton gemaakt zijn, zijn ze zeer duurzaam in het gebruik. Een haast onverslijtbare betonnen barricade, die zelfs nauwelijks slijt als er de hele dag auto's tegenaan rijden. Doordat ze niet hoog zijn lopen auto's aan de bumper of onderkant geen beschadigingen op.
Trendy en multifunctioneel
SierbetonOnline heeft diverse soorten trottoirbanden, ook bredere formaten, die niet alleen als trottoirband gebruikt kunnen worden. U kunt er bijvoorbeeld ook een trendy plantenbak of zitgelegenheid van maken. Ook kunnen er hoogteverschillen mee opgeheven worden en de trottoirband kan functioneren als traptrede. Heeft u een ander idee? De trottoirband leent zich ook voor uw eigen creativiteit.
Scherp geprijsde trottoirbanden
U wilt nu trottoirbanden bestellen? Dan is de prijs natuurlijk ook belangrijk. SierbetonOnline heeft jarenlange ervaring in de betonbranche. Wij zien graag een tevreden klant, dus leveren wij u de hoogste kwaliteit trottoirbanden tegen de scherpste prijs!